Skip to Content Contact Us
ביתבלוגאיך להשחיז סכין ולתחזק בצורה נכונה את הסכין שלכם

איך להשחיז סכין ולתחזק בצורה נכונה את הסכין שלכם

אם גם אתם חובבי בישול ואוהבים לבלות במטבח לא מעט, אנחנו בטוחים שאתם מכירים את הרגע הזה שבו מבינים שסכין מאוד טובה שברשותנו כבר לא עושה את העבודה כמו תמיד. זה בהחלט מתסכל, אבל סכין טובה באמת היא כזו שתוכלו להשחיז בקלות וליהנות ממנה לשנים ארוכות. אם כך, איך יודעים מתי צריך להשחיז את הסכין שברשותנו, אילו סוגי משחיזים קיימים היום וחשוב מכל – איך משחיזים את הסכין לבד בבית? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת.

איך יודעים מתי הגיע הזמן להשחיז את הסכין?

כדי ליהנות מיעילות מקסימלית במטבח, חשוב מאוד לדעת מתי עלינו להשחיז סכינים, ויש כמה סימנים המעידים על כך. ראשית, אם אתם מבחינים במאמץ מוגבר הנדרש לביצוע חתכים או אם הלהב מחליק מהמזון, סביר להניח שהסכין צריכה השחזה. להבים קהים נוטים למעוך או לקרוע מזון במקום לחתוך אותו בצורה נקייה. נוסף לכך, אם רואים חריצים גלויים, שבבים או קצה משונן על הלהב, אלה אינדיקציה ברורה לכך שיש צורך בהשחזה. אפשר גם לבצע בדיקת נייר פשוטה באמצעות ניסיון לפרוס פיסת נייר. אם הסכין מתקשה או לא מצליחה לחתוך נקי, זה הזמן להשחיז אותה. אפשר גם לבצע את מבחן העגבנייה ולהניח את הלהב בעדינות על עגבנייה. אם היא נפרסת בקלות ובצורה נקייה זה אומר שהסכין מושחזת. תחזוקה שוטפת והשחזה יכולים לעזור להאריך את הזמן בין ההשחזות, אבל בסופו של דבר, כל הסכינים דורשות השחזה כדי לשמור על החדות ועל הפונקציונליות שלהן.

סוגי משחיזים

יש לא מעט סוגים שונים של משחיזים ואפשר לחלק אותם למשחיזים ביתיים ולמשחיזים מקצועיים. השחזה מקצועית היא משהו שאפשר לעשות בהחלט מפעם לפעם, אבל אפשר להגיע לתוצאות יפות וטובות לא פחות גם בהשחזה בבית.

משחיז ביתי

המשחיזים הביתיים הם כלים נוחים למדי שיאפשרו לנו להשחיז את הסכינים שלנו בכל זמן שנרצה. אפשר למצוא מספר סוגים של משחיזים כאלו שלכל אחד יתרונות משלו. משחיז ידני לסכינים הוא מתקן נוח ומצוין המאפשר השחזה של הסכינים באופן ידני ופשוט למדי. אפשרות נוספת וטובה לא פחות היא מוט השחזה שלו לולאה לתלייה וידית אחיזה ארגונומית ששומרת על הידיים ועל משטח העבודה שלכם.

משחיז מקצועי

המשחיז המקצועי ביותר ואחד הפופולריים במשך השנים הוא מוט השחזה שנקרא שטול. כדי להשחיז במשחיזים מקצועיים כמו השטול חייבים לרכוש את המיומנות ואת הדיוק המתאימים ועבודה לא נכונה יכול לפגוע בסכין או חלילה באדם שמבצע את המלאכה. על כן הרבה אנשים מעדיפים לפנות אל אנשי מקצוע שיבצעו בשבילם השחזה מקצועית לסכינים אחת לכמה זמן. אפשרות לא רעה היא להשחיז את הסכינים שלנו באופן עצמאי בבית על בסיס קבוע ואחת לשנה או יותר להביא את הסכינים הכי שימושיות שלנו להשחזה מקצועית, כלומר לשלב בין הטכניקות.

איך משחיזים לבד? שלבי עבודה

כאמור, השחזת סכין היא פעולה שיכולה לשפר מאוד את הביצועים ולהאריך את תוחלת החיים של סכינים. כך תעשו זאת בבית באופן יעיל ובטוח:

  • אספו את הכלים הדרושים: עליכם להצטייד באבן השחזה או במוט השחזה, במים או בשמן השחזה (תלוי בסוג האבן), במגבת או במחצלת מונעת החלקה ליציבות ובמטלית לחה לניקוי.
  • הכינו את אבן ההשחזה: אם משתמשים באבן מים, יש להשרות אותה במים למשך הזמן המומלץ שנקבע על ידי היצרן. אם משתמשים באבן שמן, מורחים כמה טיפות על פני השטח.
  • קבעו את זווית ההשחזה: לרוב סכיני המטבח יש זווית שיפוע של כ-20 מעלות. אפשר להשתמש במכוון זווית או להעריך את הזווית בעזרת מיקום הלהב בזווית עקבית כנגד האבן או המוט.
  • מתחילים בצד הגס: מניחים את האבן על משטח יציב כשהצד הגס פונה כלפי מעלה. החזיקו את ידית הסכין בחוזקה והניחו את הלהב כנגד האבן בזווית הנבחרת. הפעילו לחץ קל ובאמצעות משיכות חלקות. החליקו את הלהב על פני האבן מכיוון הבסיס לקצה. חזרו על תהליך זה מספר פעמים בכל צד.
  • עוברים לצד העדין: הפכו את האבן לכיוון החלק העדין שלה. חזרו על אותה תנועת חידוד כמו בשלב הקודם תוך שמירה על אותה זווית. הצעד הזה עוזר לחדד את הלהב ולהסיר חתיכות חדות שנוצרו במהלך ההשחזה.
  • בדיקת חדות: נגבו בזהירות את הלהב ובצעו בדיקת חדות באמצעות חיתוך פיסת נייר או באמצעות מבחן העגבנייה. סכין חדה אמורה לחתוך נקי ובלי מאמץ. אם לא, יש להמשיך להשחיז לסירוגין בין הצדדים הגסים והעדינים של האבן.
  • חידוד: לאחר השחזה השתמשו במוט פלדה או במשחיז קרמי כדי לחדד את הלהב. החזיקו את הפלדה בצורה אנכית והעבירו את להב הסכין לאורך הפלדה תוך שמירה על זווית עקבית. חזרו על זה בכל צד של הלהב כמה פעמים. חידוד עוזר ליישר מחדש את הקצה ומביא להשחזה מושלמת.
  • נקי ויבש: ברגע שהגעתם לחדות הרצויה, נגבו את הלהב במטלית לחה כדי להסיר שאריות או פסולת. יבשו את הסכין ביסודיות כדי למנוע חלודה.

חשוב מאוד שנזכור לנקוט משנה זהירות במהלך ההשחזה ושנשמור על זווית עקבית לאורך כל התהליך. תחזוקה שוטפת, לרבות השחזה מקצועית והשחזה ביתית מדי פעם, יסייעו לשמור על הסכינים שלכם במצב אופטימלי ויבטיחו שימוש בטוח ויעיל במטבח.

שאלות נפוצות

איך מנקים סכין אחרי השחזה?

מומלץ לנקות סכין לאחר השחזה במטלית לחה קודם כל ולאחר מכן במטלית יבשה וזאת כדי למנוע חלודה ולהסיר לכלוכים שנוצרו בתהליך.

האם טכניקת השחזה זהה אצל כל הסכינים?

באופן כללי אפשר לומר כי אפשר להשחיז כל סכין בכל טכניקה שהיא, אך ישנן כאלו המתאימות יותר לסוגי סכינים ספציפיות.

איזה סוג השחזה מומלץ ביותר?

ההשחזה המומלצת ביותר בבית היא השחזה במוט השחזה או במשחיז ידני איכותי. מפעם לפעם אפשר גם לקחת את הסכינים שלנו להשחזה מקצועית.

כמה פעמים אפשר להשחיז סכין?

אין מספר מדויק וזה תלוי באיכות הסכין. יש כאלו שיצאו משימוש אחרי מספר השחזות בודדות ויש סכינים שאפשר להשחיז במשך שנים ארוכות מבלי שיאבדו מהאיכות שלהן.

לסיכום

בשורה התחתונה, השחזה של סכינים היא פעולה חשובה שצריך לבצע אם משתמשים הרבה בסכינים ומבלים שעות ארוכות במטבח. אפשר לעשות זאת בקלות בעזרת מוצרים מתאימים בבית וכאן תמצאו מגוון פתרונות השחזה מעולים כמו זוג משחיזים חלופי, משחיזי מוט, אבנים מסוגים שונים ועוד. מוזמנים להתייעץ איתנו בכל זמן!

image logo
Get 10% off
image

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו 10% הנחה לקנייה הראשונה

    Back top top