Skip to Content Contact Us
ביתבלוגמה זה סכין סנטוקו

מה זה סכין סנטוקו

 

סכיני הסנטוקו כבר מזמן תפסו את מקומן במטבחים שלנו וכמובן גם בלב של הטבחים המקצועיים, הבשלניות והשפים בעלי שמות עולמיים. ויש לכך כמה סיבות מעולות, שכן ההמצאה היפנית הזאת נועדה להקל על עולם הקולינריה וליצור בתוכו עולם ורסטילי חדש. לסכיני הסנטוקו יש עיצוב ייחודי המעניק להן יכולות חיתוך פונקציונליות מעולות שלא תוכלו להגיע אליהן בשימוש בסכינים אחרות. על אילו יכולות בדיוק מדברים ומה היא הייחודיות של העיצוב בסכינים אלו? נספר לכם ממש כאן במאמר הזה. נרחיב גם על מקור הסכינים ובעיקר על ההבדלים בין סכיני סנטוקו לסכיני השף האחרות. השחיזו את הסכינים, אנחנו מתחילים.

מה מקור השם סנטוקו?

המונח סנטוקו מגיע מהשפה היפנית, ומשמעותו היא שלושה שימושים או שלוש סגולות. ואכן שלושת הסגולות הללו מתייחסות ליכולות המצטיינות של סכיני הסנטוקו. שלוש המיומנויות החשובות ביותר במטבח היפני הן: חיתוך לפרוסות, חיתוך לקוביות וטחינה. הסכין הוורסטילית הזאת פותחה ועוצבה מלכתחילה כדי להתאים לצרכי הטבחים הביתיים ביפן אשר דרשו כלי אחד שיכול לעמוד בכמה משימות וסוגי חיתוך יחדיו. לכן לאחר זמן מה, סכין הסנטוקו צברה פופולריות רבה ברחבי יפן והגיעה גם למטבחים המקצועיים ברחבי העולם.

תכונות של סכין סנטוקו

סכין הסנטוקו מתבלטת בעיקר בזכות עיצוב הלהב הדקה שלה המבדילה אותה מכל אשר עיצובי הסכינים המערביות. הלהב של סכיני הסנטוקו לרוב קצרה יותר מסכיני שף שונות ואורכה נע בין 12 ל-19 סנטימטרים סך הכול. כאשר תבררו איך להשחיז סכין, תגלו כי קצה שטוח המתעגל מעט לקראת סופו. השלד של הסכין הוא לרוב עבה במקצת, מה שמאפשר לחותך האוחז בסכין יציבות ועמידות בעוד הקצה חד בצורה בלתי, רגילה מה שמאפשר למשתמש לבצע חיתוכים מדויקים. מאפיין נוסף שקיים בסכיני הסנטוקו הוא הריקוע שקיים על קצה הלהב לאורך הסכין. החריצים או השקעים הקטנים הנמצאים על קצה הלהב מסייעים במניעת הידבקות של סוגים שונים של מזונות לסכין, בייחוד של ירקות, בשר ודגים.

תכונות של סכין שף

סכיני שף מקצועיות אשר מוכרות בעולם המטבחים והקולינריה גם כסכינים מערביות או כסכינים צרפתיות הן לרוב בעלות להב ארוכה יותר אשר אורכן מגיע גם ל-20 ו-30 סנטימטרים. אם תשאלו איך בוחרים סכין שף תגלו כי אלו סכינים שיש להן עיקול בולט לאורך קצה הלהב, וכמו כן קצה מחודד המקל על תנודות טלטול של הסכין במהלך קיצוץ או טחינה באמצעות הסכין. סכיני השף גם הן מיועדות לביצוע חיתוכים שונים הכוללים חיתוך, קיצוץ וטחינה והם מצוינים בעיקר לפעולות אינטנסיביות עם הסכין אשר דורשות תנודות של נדנוד בעת החיתוך לדוגמה בעת חיתוך בשר או עישבי תיבול. סכיני השף מצוינות לשימוש במטבחים מקצועיים ונחשבות לחיוניות ביותר לשפים מאחר והן יעילות ומסתגלות לביצוע פעולות שונות.

מהם ההבדלים בין סכין סנטוקו לבין סכין שף?

ההבדלים המהותיים בין סכיני שף וסנטוקו נובעים בעיקר מהעיצוב שלהן ומהשימושים שלהם עיצובים אלו מיועדים. סכיני סנטוקו לרוב יהיו קצרות יותר ובעלות להב שטוחה יותר, ולכן יתאימו יותר לחיתוך לפרוסות וקוביות או לטחינה. הן מתאימות בעיקר ליצירת חיתוכים נקיים וישרים בחומרי גלם שונים. מצד שני סכיני שף ארוכות יותר ויש להן קצה מעוגל יותר שהופך אותן לאידאליות לביצוע חיתוכים במטבח הדורשים טלטול או תנועות נדנוד חוזרות של הסכין כמו קיצוץ עשבי תיבול או ירקות גדולים וכמו כן טיפול בנתחים כבדים ועבים של בשר.

מהם היתרונות של סכין סנטוקו?

סכיני סנטוקו מציעות יתרונות שונים אשר הופכות אותן לסכינים המועדפות על בשלנים ביתיים וכמו כן על שפים מקצועיים:

  • ורסטיליות – סכיני סנטוקו הן סכינים מעולות לסוגי חיתוך שונים, ולכן הן מפחיתות את הצורך בשימוש ובאחזקה של מיני סכינים רבות.
  • נוחות באחיזה – הידית שלהן קצרה יותר וקלה יותר ולכן תורמת לקלות השימוש ולשליטה בהן. מה שמפחית את התעייפות הידיים בעת חיתוך ומגביר את הנוחות בשימוש בהן.
  • חיתוך דק ונקי – הקצה החד של סכיני הסנטוקו מונע מאוכל להידבק ללהב הסכין מה שמאפשר חיתוך נקי, דק ומדויק ביותר.

לסיכום

סכיני סנטוקו מערבות היסטוריה יפנית עשירה פונקציונליות וורסטיליות אשר הופכת אותן לכלי מטבח נחוץ והחרכי במטבחים ברחבי העולם. בזכות עיצוב הסכין המדויק המשתמשים בה יכולים ליהנות מביצוע חיתוכים שונים בדיוק ונוחות מרבית.

image logo
Get 10% off
image

הצטרפו לניוזלטר שלנו וקבלו 10% הנחה לקנייה הראשונה

    Back top top